نحوه ورود ستاره هاي زن به سينماي ايران
سلام چه خبر -وبی متفاوت ومتنوع و بروز
تاریخ : 15 / 2 / 1390برچسب:,
نویسنده : سروش

بازيگران زن محبوب سينماي ايران كه چهرهاي دهه 60 و 70 و 80 سينماي ايران بودند از كجا وارد سينما شدند؟

ثريا قاسمي
 


ثريا قاسمي سال 1319 در تهران متولد شد. اوايل دهه 1340 با گويندگي راديو كار حرفه اي خود را شروع كرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سال ها به دوبله هم پرداخت و در سريال پرهوادار «بالاتر از خطر» صحبت كرد. در نمايش هايي مثل «آنتيگون» و «از پشت شيشه ها» (ركن الدين خسروي) و «آندورا» (حميد سمندريان) روي صحنه رفت.
نيكي كريمي
 


 

نيكي متولد ۱۹ آبان ۱۳۵۰ در تهران با مدرك تحصيلي ديپلم است. او فعاليت هنري را بازي درتئاترهاي مدرسه آغاز كرد و پس از پايان تحصيلات اولين بازي سينمايي خود را در ساخته اي از جمشيد حيدري با عنوان وسوسه ارئه داد در حالي كه فقط 18 سال داشت . اما سال بعد بهروز افخمي ازاو براي عروس دعوت به عمل در آورد و بازي در اين فيلم برگ برنده اي براي حضور جدي و مستمر در سينما.پيشنهادها يكي پس از ديگري از راه رسيدند و كريمي براي يك دهه تنها بازيگر سينماي ايران كه حضورش ضامن فروش فيلم ها بود و دراين ميان علي رغم چند كار ضعيف مابقي آثارش جملگي آثار با ارزش از كارگردانهاي معتبر بودند.

مهناز افشار
 


 

افشار كه تا مقطع ديپلم در رشته تجربي تحصيل كرده است متولد 1356 مي باشد و مدتها به خاطر شباهت و به خواننده و بازيگر پيش از انقلاب يعني فايقه آتشين در بورس جنحالهاي مطبوعات شايع پرداز قرار داشت.

افسانه بايگان
 


 

شروع فعاليت هنري با بازي در فيلم كوتاه بوق در سال 1351است. شروع فعاليت سينمايي با بازي در فيلم گمشده (مهدي صباغزاده) در سال 1364 است.

با بازي در مجموعه تلويزيوني سربداران (محمدعلي نجفي، 1363) ايفاي نقش مقابل دوربين را تجربه كرد و پس از آن بلافاصله به سينما راه يافت. او در دهه شصت پركارترين بازيگر زن سينما بود.

رويا نونهالي
 


 

متولد بيست و چهارم بهمن ۱۳۴۱ در تهران هست. ليسانس رشته نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران گرفته است. شروع فعاليت از سال ۱۳۶۲ با نمايش غم غريب غربت بود.

پانتا آبهرام
 


 

در عرصه تئاتر با كسب بيش از پنج جايزه از جشنواره هاي مفاوت تئاتر، يكي از بهترين ها بود.با بازي قدرتمندش در مجموعه تلويزيوني “مسافر” (سيروس مقدم، ۱۳۷۸) به شهرت رسيد و بعد از آن فعاليت خود را در عرصه سينما متمركز كرد. بازي او در فيلم “چهارشنبه سوري” يكي از بهترين هاي كارنامه سينمايي بهرام است.

باران كوثري
 


 

با بازي در فيلمهاي مادرش به سينما‌ آمد. و سرانجام در فيلم « زير پوست شهر » بود كه خوش درخشيد. باران كوثري سال 1381 را با بازي در فيلمي غير از ساخته مادرش آغاز كرد: « رقص در غبار ». بازي او در « خوابگاه دختران » فراتر از حد تصور است.باران كوثري سرانجام يكي از درخشان ترين بازيهايش ارائه كرد و موفق شد سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن جشنواره بيست و پنجم را بي چون و چرا از آن خود كند: « خون بازي ».

نيوشا ضيغني
 


 

دوره بازيگري كانون سينما گران جوان با سريال در چشم باد مسعو جعفري جوازاني در سال 1382 كار حرفه اي را آغاز كرد.يك سال بعد با بازي در فيلمتر دست محمد علي سجادي و كار با اين كارگردان با تجربه به او بازيگري را بيشتر آموخت تا اين باعث شد كه محمد علي سجادي نام اورا در كنار بازيگرهاي مورد علاقه اش قرار دهد.
بعد از تجربه تردست محمدعلي سجادي او را براي بازي در فيلم شوريده در اواخر سال 1383 انتخاب كرد.
نيوشا ضيغمي با بازي در فيلم شوريده گامي بزرگ در سينما برداشت و با حضور در جشنواره 24 فيلم فجر باعث شد نامزد دريافت تنديس بهترين بازيگر نقش اول زن شود و با هديه تهراني رقابت كند.كه خودش گوشه ايي از موفقيتش را بازي در فيلم شوريده و همكار اش با محمدعلي سجادي مي داند.

لادن طباطبايي
 


 

وي ابتدا با گرايش نمايش عروسكي به تحصيل پرداخت كه حاصل آن چند تجربه عروسك گرداني ، نمايشنامه نويسي عروسكي و كارگرداني دو نمايش( مهمانهاي ناخوانده ، به شيوه زنده )و ( جوجه طلايي ، عروسكي ) بود . سپس با تغيير گرايش به رشته بازيگري فعاليت خود را در اين زمينه متمركز كرد .
در بهمن ماه 1373 با ارايه پايان نامه نظري و عملي از دانشكده فارغ التحصيل شد . پايان نامه نظري وي تحت عنوان « بازيگر و اشيا » به بررسي ارتباط بازيگر و اشيا از دير باز تاكنون ميپردازد و ضمن نگاهي به ديدگاههاي پيشينيان به نقش و حضور اشيا در حيطه نمايش و زندگي ، كاركرد اشيا را در جريان نزديكي به نقش بررسي ميكند .

آناهيتا همتي
 


 

با بازي در نقش كوتاهي در فيلم « هيوا » فعاليت سينمايي خود را آغاز كرد . بازي او در مجموعه تلويزيوني پر طرفدار « مسافر » شايد يكي از نقاط درخشان بازيگري او مي باشد.

در سال 1372 با نمايش تنبورنوازان (هادي مرزبان) بازي در تئاتر را آغاز كرد و در سال 1374 با بازي در مجموعه تلويزيوني دبيرستان خضراء (اكبر خواجويي) شناخته شد. او تا به امروز در مجموعه هاي بسياري بازي كرده است.
آناهيتا همتي بازي در سينما را در سال 1375 و با فيلم به نمايش درنيامده افسانه پوپك طلايي (خسرو شجاعي) آغاز كرد و اولين فيلمي كه از او بر پرده سينماها به نمايش درآمد در سال 1378 و با نام عشق كافي نيست (مهدي صباغزاده) بود.
آناهيتا همتي هيچگاه ندرخشيد. هيچگاه آنطور كه بايد ديده نشد، اما حضور فعالش در تلويزيون و بازيهاي روان و راحت او باعث شده تا همچنان پركارترين بازيگر تلويزيوني باشد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
آخرین مطالب